Parannuksia lennoilla

Lentomatkoilla on vakavia vaikutuksia ilmastoon. Siksi jokainen vaihe on tärkeä. Pyrkiessämme kohti pitkän aikavälin ratkaisuja teemme jo nyt pienempiä muutoksia. Parannukset ovat pieniä askeleita, jotka auttavat pienentämään kokonaisjalanjälkeämme.

Mitä me teemme

Teemme pieniä muutoksia lennonaikaiseen toimintaamme, kuten vähennämme koneessa olevien tuotteiden painoa, teemme tietoisempia ateriavalintoja ja kierrätämme mahdollisimman paljon.

Painon vähentäminen

Kevyempi lentokone käyttää vähemmän polttoainetta, mikä tarkoittaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Siksi yritämme vähentää lentokoneidemme painoa. Esimerkiksi tekemällä istuimistamme, vaunuistamme ja muista asioista kevyempiä.

Nämä muutokset saattavat olla pieniä, mutta niillä on merkitystä. Kolmen tunnin lennon keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat noin 31 045 kg. Kun painoa on 1 000 kg vähemmän, säästämme noin 275 kg hiilidioksidia. Tehostamme jatkuvasti, koska jokaisella kilolla on väliä.

Tarjoilukärrymme on vaihdettu kevyempiin versioihin. Se säästää keskimäärin 400 kg mannertenvälistä lentoa kohden.

World Business -luokan lasit ovat 98 g kevyempiä. Tämä säästää 14 kg lentoa kohti, mistä aiheutuu 400 tonnia vähemmän CO₂-päästöjä vuodessa. Onko määrän hahmottaminen vaikeaa? Kyseessä on noin 30 hollantilaisen kotitalouden vuosipäästöt.

Vähennämme istuintemme painoa. Seuraavien muutosten ansiosta pystymme vähentämään muutamia kiloja:

  • Olemme vähentäneet Boeing 737 -lentokoneen Economy-luokan istuinten painoa yli kahdella kilolla istumapaikkaa kohden. Se säästää noin 400 kg lentokonetta kohden.
  • Boeing 777- ja Boeing 787 -lentokoneiden World Business -luokan uudet istuimet ovat luokkansa kevyimpien joukossa.
  • Kaikki Premium Comfort -luokan uudet istuimet ovat yhden kilon kevyempiä aiempiin malleihin verrattuna.

Amsterdamin Schipholin lentokentältä lähtevillä lennoilla on mukanaan aiempaa vähemmän juomavettä. Ympäristötekosuunnitelmamme mukaan tämä säästää vuosittain jopa 2,7 miljoonaa hiilidioksidikiloa.

Koneessa tarjoiltavat voileivät on pakattu muoviin. Vaikka tämä ei välttämättä tunnu kestävimmältä vaihtoehdolta, muovi on kevyempää kuin muut materiaalit, mikä auttaa vähentämään polttoaineen käyttöä. Samasta syystä, keveyden vuoksi, käytämme Euroopan lennoillamme puisia ruokailuvälineitä.

Tarjoilemme ateriat World Business -luokassa uudelleenkäytettävien ruokailuvälineiden kera ja juomat tarjoillaan uudelleenkäytettävistä juomalaseista.

Tarjotin, jolla saat välipalan tai aterian, on valmistettu kevyemmästä polypropeenista (muovin tyyppi) kuin aiemmin käyttämämme tarjottimet. Tämä materiaali on vähemmän haitallista ympäristölle kuin muunlaiset muovit. Kun tarjotin rikkoutuu, käytämme materiaalin uusien tarjottimien valmistamiseen.

Huomasitko, että tarjotinalustat ovat poistuneet? Korvasimme ne tarjottimeen integroidulla luistamattomalla materiaalilla, mikä säästää vuosittain 22 miljoonaa kertakäyttöalustaa.

Tietoiset ateriavalinnat

Tarjoilemme lennoillamme noin 40 miljoonaa ateriaa joka vuosi. Kun valitsemme aterioitamme, pyrimme miettimään niiden ympäristövaikutuksia.

Hyvässä ruoassa ei ole kyse vain herkullisista mauista. Kyse on myös kestävän kehityksen ja vastuullisuuden huomioivien toimittajien valitsemisesta. Kun valitsemme toimittajiamme, pyrimme varmistamaan, että heidän ympäristövaikutuksensa on vähäinen. Tarkastelemme koko tuotantoprosessia: alusta tuotteen hävittämiseen saakka.

Tarjoilemme esimerkiksi MSC- tai ASC-sertifioitua kalaa lennoilla, jotka lähtevät Amsterdamin Schipholin lentokentältä. Tai valitsemme kalan WWF:n kalaoppaan vihreältä listalta.

Kierrätys

Vuoteen 2030 mennessä pyrimme tuottamaan jatkuvasti 50 % vähemmän jäännösjätettä vuoteen 2011 verrattuna. Vuonna 2021 saavutimme tämän tavoitteen, mutta ymmärrämme, että tämä johtui siitä, että toteutimme vähemmän lentoja COVID-19-pandemian vuoksi. Tämä tarkoittaa sitä, ettemme vielä ole saavuttaneet tavoitettamme.

Teemme kovasti töitä vähentääksemme jätetuotteita entisestään. Suurin osa tästä jätteestä syntyy lennoillamme: olemme korostaneet kolmea lentokoneessa käyttämiemme tuotteiden kierrätyshankettamme.

Keräämme ja kierrätämme 14 erilaista jätetyyppiä Euroopan lennoillamme: pahvi, metalli, lasi, tölkit, muovi ja muut. Kierrätyskumppanimme kierrättää vuosittain noin 300 tonnia muovia puolestamme. PET-pulloista tuleva muovi on kierrätetyin materiaalimme (80 000 kg).

Miehistömme kerää kahvinporot ja tölkit erikseen kierrätystä varten. Kahvinporot vapauttavat kierrätyksen aikana biokaasua, jota voidaan käyttää ajoneuvojen polttoaineena. Jäljelle jäävää materiaalia käytetään kompostointiin.

Kahvinporojen ja tölkkien kierrättäminen on työntekijöiden kestävyyden haasteen aloite, jossa työntekijämme kehittävät kestäviä ideoita.

Etkö halua syödä välipalaasi? Ei hätää, käytämme sen myöhemmin toisella Euroopan lennolla. Välipaloissamme on pitkä käyttöaika, eikä niitä yleensä tarvitse säilyttää kylmässä.

Kierrätyssäännöt ja -määräykset

Jätteiden ja kierrätyksen hallinnan parantaminen voi olla haastavaa. Joissakin kohteissa tiukat säännöt ja -määräykset rajoittavat sitä, kuinka paljon voimme kierrättää. Teemme kovasti töitä näiden rajoitusten muuttamiseksi. Kun näin tapahtuu, toivomme voivamme kierrättää enemmän jätettä.

Lue lisää kierrätyksestämme ilmastotoimintasuunnitelmastamme

Mitä voit tehdä

Lentoyhtiönä on meidän velvollisuutemme vähentää lentämisen ympäristövaikutuksia. Mutta on pieniä asioita, joita voit tehdä osallistuaksesi.

Lennätkö loma- tai työmatkalle? Olipa tilaisuus mikä tahansa, harkitse tuovasi vähemmän ja kevyempiä matkatavaroita mukaan matkallesi. Sama se, miten pieni vaikutus on, jokaisella kilolla on merkitys.

Pieni asia, jonka voit tehdä auttaaksesi meitä vähentämään jätettä, on ottaa mukaan oma (tyhjä) vesipullo. Lentohenkilökunta täyttää sen mielellään lennollasi.

Tiesitkö, ettei sinun tarvitse tulostaa tarkastuskorttiasi? Tehtyäsi lähtöselvityksen verkossa saat automaattisesti sähköisen tarkastuskortin sähköpostitse. Sitten voit vain näyttää sen henkilökunnallemme puhelimeltasi.

Mieti kahdesti ennen lentämistä. Jos kohde on lähellä, voit myös harkita junalla tai bussilla kulkemista lentämisen sijaan. Nämä vaihtoehdot tuottavat vähemmän hiilidioksidia kuin lentäminen.

Eläinperäisten tuotteiden syömisen vähentäminen voi auttaa vähentämään ympäristövaikutusta. Siksi tarjoilemme Euroopan-lennoilla vain kasvisvoileipiä. Mannertenvälisillä lennoilla tarjolla on aina kasvisvaihtoehto, mutta saatavuus voi olla rajallinen.

Haluatko varmistaa, että saat vegaani- tai kasvisaterian? Varaa se ennen lähtöä.

Lue lisää erikoisruokavalion mukaisten aterioiden varaamisesta

Usein kysytyt kysymykset

Pienet askeleet ovat osa laajempaa pyrkimystä vähentää ympäristövaikutuksiamme. Investoimme myös seuraaviin:

Tutustu kestävyystoimiimme

Mitä kevyempi lentokone on, sitä vähemmän se polttaa kerosiinia lentopolttoainetta). Pienemmän kerosiinimäärän käyttö tarkoittaa, että lento tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Pienetkin muutokset, kuten kevyemmät istuimet tai vaunut, auttavat vähentämään päästöjämme hieman.

Haluatko osallistua? Harkitse matkustamista vähemmillä ja kevyemmillä matkatavaroilla.

Muovi ei välttämättä ole kestävin valinta, mutta se on kevyempää kuin monet muut materiaalit. Kevyempi lentokone käyttää vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Siksi käytämme lennoillamme edelleen muovia. Vaikka vaikutus on pieni, jokaisella kilolla on väliä.

Joidenkin kohteiden kohdalla tiukat tuontisäännöt ja -määräykset estävät meitä kierrättämästä niin paljon kuin haluaisimme. Tiimimme tekee kovasti töitä näiden rajoitusten muuttamiseksi. Näin voimme toivon mukaan saavuttaa tavoitteemme: 50 % vähemmän jäännösjätettä vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää jätteiden vähentämisestä ilmastotoimintasuunnitelmastamme

On meidän velvollisuutemme vähentää lentojemme ympäristövaikutuksia. Mutta on pieniä asioita, joita voit tehdä auttaaksesi. Voit esimerkiksi matkustaa pienemmällä määrällä matkatavaroita, ottaa mukaan oman vesipullon ja käyttää sähköistä tarkastuskorttia. Voit myös osallistua SAF:n käytön lisäämiseen; se on parempi vaihtoehto tavalliselle lentopolttoaineelle.

Lue lisää SAF:sta