Kestävä lentopolttoaine
Mitä on kestävä lentopolttoaine?
Kestävä lentopolttoaine (SAF) on valmistettu kestävämmistä raaka-aineista. Kuten orgaanista alkuperää olevista jäteöljyistä (esimerkiksi käytetty ruokaöljy) tai metsä- ja maatalousjätteistä. Tai jopa ilmasta talteen otetusta hiilestä ja vihreästä vedystä. Tämä tarkoittaa, että käyttämämme kestävä lentopolttoaine:
- On uusiutuva raaka-aine
- Voi välttää vähintään 75 % koko elinkaaren CO₂-päästöistä fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna
- Vähentää muita haitallisia päästöjä, kuten hiukkasia ja rikkiä
Minkä tyyppistä polttoainetta KLM käyttää?
Vuonna 2011 suoritimme maailman ensimmäisen kaupallisen lennon, jolla käytettiin osittain käytetystä ruokaöljystä valmistettua kestävää lentopolttoainetta. KLM ostaa ainoastaan kestävää lentopolttoainetta, jonka valmistamiseen käytetyillä raaka-aineilla on mahdollisimman vähän kielteisiä vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen ja/tai elintarviketuotantoon. Esimerkiksi emme käytä soija- ja palmuöljyä, koska niillä voi olla suuri vaikutus metsien korkeaan häviämisasteeseen.
Kaikki kestävät polttoaineemme täyttävät kriteerit, joiden määrittelystä vastaa:
Hieman kestävää lentopolttoainetta jokaisella Amsterdamista lähtevällä lennolla
Lisäämme 1 %:n kestävää lentopolttoainetta Amsterdamin Schipholin lentokentän polttoainejärjestelmään jokaiselle Amsterdamista lähtevälle lennolle. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme kaksinkertaistaneet 0,5 %:n prosentin kestävän lentopolttoaineen määrän, jolla aloitimme vuonna 2022. Mikä päämäärämme on? 10 % kestävää lentopolttoainetta vuoteen 2030 mennessä. Kasvun takia olemme muokanneet lippujemme hintoja kunkin lennon etäisyyden mukaan. Vaikka 1 % saattaa tuntua hyvin pieneltä määrältä, se on tärkeä askel oikeaan suuntaan.
Meidän on tehtävä yhteistyötä kaikkien ympärillämme olevien osapuolten kanssa ja kehitettävä kestäviä ratkaisuja ja innovaatioita kestävän lentopolttoaineen käytön ja tuotannon nopeuttamiseksi.
Vuonna 2011 KLM suoritti maailman ensimmäisen kaupallisen lennon, jolla käytettiin osittain käytetystä ruokaöljystä valmistettua polttoainetta.
Miksi ei voida käyttää 100-prosenttisesti kestävää lentopolttoainetta?
Valitettavasti kestävää lentopolttoainetta ei vielä ole saatavilla laajassa mittakaavassa. Tämä tarkoittaa, että kestävä lentopolttoaine on vähintään 3-4 kertaa kalliimpaa. Tällä hetkellä vain hyvin pieni osa kaupallisten lentoyhtiöiden käyttämistä miljoonista tonneista kerosiinia on kestävää lentopolttoainetta. Jotta ilmailun kokonaishiilipäästöihin voitaisiin vaikuttaa merkittävästi, on matkustajiemme panoksesta apua.
Ympäristöjalanjälkesi
Kun varaat lennon KLM:ltä, tarjoamme mahdollisuuden ostaa ylimääräistä kestävää lentopolttoainetta. Osallistumisesi hinta lasketaan ottamalla huomioon monet lentosi CO₂-päästöjen määrään vaikuttavat tekijät, mukaan lukien lentokonetyyppi, matkan pituus ja historiallinen kuormitusaste.
Tukemalla kestävää lentopolttoainetta autat vähentämään lentomatkustamisen riippuvuutta tavanomaisista fossiilisista polttoaineista. Ostamme 1 %:n kestävää lentopolttoainetta kaikille Amsterdamista lähteville lennoille. Tämä on hyvä alku, mutta avullasi voimme tehdä vieläkin enemmän.
Tietoa hiilipäästöjesi laskemisesta
Kirjanpito-organisaatio KPMG:n ranskalainen sivuliike tarkistaa KLM:n vuosittain vahvistaakseen, noudattavatko KLM:n laskentamenetelmät alla kuvattuja menetelmiä ja ovatko ne kansainvälisten ohjeiden mukaisia. Tarkastuksen laajuus löytyy KPMG:n tarkastusraportista.
Tuoreimmat menetelmämme ja tarkastusraporttimme:
Tarkista lentosi odotettu CO₂-päästöjen määrä Matkani-palvelusta tai lentoa varatessasi.
Lisää varaukseesi kestävää lentopolttoainetta
Voit lisätä kestävää lentopolttoainetta varaustasi tehdessäsi. Kirjaudu sisään Matkani-palveluun, jos olet jo tehnyt varauksen ja haluat lisätä kestävää lentopolttoainetta.
Sisältääkö varauksesi useamman kuin yhden matkustajan? Ota huomioon, että kestävän lentopolttoaineen lisääminen Matkani-palvelun kautta ei enää ole mahdollista, jos olet lisännyt sen jo yhdelle matkustajista varausta tehdessä.
Mitä teemme kestävään lentopolttoaineeseen antamallasi lahjoituksella?
Maksamallasi summalla ostamme ylimääräistä kestävää lentopolttoainetta, jonka lisäämme Amsterdamin Schipholin lentokentän polttoainejärjestelmään (tai jollekin muulle lentokentälle, jonne lisäämme kestävää lentopolttoainetta). Lentosi ei sisällä suoraan ylimääräistä kestävän lentopolttoaineen maksua, koska sen toteuttaminen on logistisesti tehotonta ja monimutkaista.
Koska lisäämme kestävää lentopolttoainetta lentokentän polttoainejärjestelmään, myös muilla lennoilla on mukana enemmän kestävää lentopolttoainetta ja siten ne tuottavat vähemmän päästöjä. Ne eivät kuitenkaan voi vaatia CO₂-vähennystä, koska ne eivät maksaneet siitä. KLM tarkastetaan vuosittain sen varmistamiseksi, että CO₂-vähennys vastaa saamiamme kestävän lentopolttoaineen sertifikaatteja.
Ylimääräinen kestävän lentopolttoaineen maksusi käytetään 100-prosenttisesti ylimääräisen kestävän lentopolttoaineen hankintaan. KLM ei saa tästä voittoa.
Haluatko tehdä vieläkin enemmän?
Vaikka lentomatkustaminen ei ole vielä kestävää, on asioita, joiden myötä voit pienentää hiilijalanjälkeäsi. Pieniä asioita, kuten matkustaminen kevyesti tai vesipullon tai kuulokkeiden ottaminen mukaan. Tai merkittävämpiä asioita, kuten kestävän lentopolttoaineen (SAF) ostaminen. Tarjoamme matkustajillemme myös mahdollisuuden korvata osan lentojensa arvioiduista CO₂-päästöistä osallistumalla valitsemiemme uudelleenmetsityshankkeiden rahoittamiseen.
Usein kysytyt kysymykset
Kestävä lentopolttoaine (SAF) valmistetaan kiertotalouden jätteistä ja tähteistä (eläinrasva, käytetty ruokaöljy jne.). Kestävää lentopolttoainetta voidaan käyttää suihkumoottoreissa vaihtovuoroisesti tavallisen lentopolttoaineen kanssa. Tällä hetkellä saamme lisätä enintään 50 % kestävää lentopolttoainetta. Lisäämme aina 1 % kestävää lentopolttoainetta Amsterdamin Schipholin lentokentän polttoainejärjestelmään. Pyrimme vähentämään CO₂-päästöjä käyttämällä enemmän kestävää lentopolttoainetta tulevaisuudessa.
Kestävää lentopolttoainetta voidaan tuottaa erilaisista raaka-aineista, kuten käytetystä ruokaöljystä, kunnallisjätteestä, jätekaasuista ja maatalousjätteistä. Sitä voidaan valmistaa myös fossiilivapaasta sähköstä ja ilmakehästä talteen otetusta hiilidioksidista.
Kestävä lentopolttoaine on merkittävä ratkaisu ilmailun kielteisten ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Markkina on vielä alkuvaiheessaan. Meidän on lisättävä kestävän lentopolttoaineen käyttöä tästä hetkestä vuoteen 2030 ja aina vuoteen 2050 saakka. KLM:llä odotamme kestävän lentopolttoaineen olevan olennainen keino nollapäästöjen saavuttamiseksi vuonna 2050 ja tarvitsevamme kestävää lentopolttoainetta vuoden 2050 jälkeenkin.
KLM:n käyttämää kestävää lentopolttoainetta valmistetaan kestävästä raaka-aineesta, jätemateriaaleista ja -jätteistä sekä viljelykasveista, jotka eivät kilpaile elintarviketeollisuuden kanssa. Se pienentää CO₂-päästöjä fossiiliseen kerosiiniin verrattuna. Kestävällä lentopolttoaineella lennettäessä ilmastovaikutukset ovat huomattavasti pienemmät, mutta eivät täysin nollassa. Sen vuoksi KLM:llä jatkamme työskentelyä lentosi ilmastovaikutusten minimoimiseksi muun muassa toiminnallisin parannuksin sekä tutkimalla vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia lentokoneita.
Ostamalla kestävää lentopolttoainetta vähennät lentosi ilmastovaikutusta, sillä kestävän lentopolttoaineen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät fossiiliseen kerosiiniin verrattuna. Valitettavasti kestävä lentopolttoaine on yhä 3-4 kertaa kalliimpaa kuin fossiilinen kerosiini.
Uudelleenmetsityksestä huolimatta CO₂-päästöjä syntyy edelleen. Uudelleenmetsitys auttaa kompensoimaan tätä puilla, jotka imevät hiilidioksidia ilmakehästä. Se ei tee lennoistamme sen vihreämpiä. Siksi uudelleenmetsitys ei ole kestävä ratkaisu pitkällä aikavälillä. Pyrimme vähentämään lentämisen vaikutusta ilmastoon mahdollisimman paljon.