Passi ja viisumi

Tarkista, onko sinun otettava mukaasi passi, viisumi tai muita matkustusasiakirjoja. Tarkemmat tiedot löydät matkustusasiakirjatyökalustamme.

Mitkä asiakirjat

Tarvitsemasi matkustusasiakirjat riippuvat muutamasta tekijästä:

  • lähtömaastasi, koneenvaihdostasi ja kohteestasi;
  • kansalaisuudestasi;
  • asuinmaastasi.

Suosittelemme, että käyt vierailemasi maan suurlähetystön verkkosivustolla. Lisätietoa matkastasi saat matkustusasiakirjatyökalustamme.

Skannaa matkustusasiakirjasi

Jotta voisit säästää aikaa lentokentällä, tarjoamme turvallisen ja käyttäjäystävällisen tavan lisätä passi- tai henkilöllisyystodistus varaukseesi ennen lähtöä. Näin voimme vahvistaa matkustusasiakirjasi etukäteen, mikä voi vähentää manuaalisia tarkistuksia lentokentällä.

Voit skannata ja ladata matkustusasiakirjasi monella kätevällä tavalla:

  • Puhelimella: Jos olet asentanut KLM-sovelluksen, voit skannata passisi tai henkilökorttisi suoraan puhelimesi kameralla, jotta sinun ei tarvitse vaihdella laitteita. Jos skannaaminen tällä tavalla ei toimi puhelimellasi, tarkista puhelimesi asetuksista, onko KLM-sovelluksella lupa käyttää kameraasi.
  • Tietokoneella: Jos kannettavassa tietokoneessasi tai pöytäkoneessasi on verkkokamera, voit käyttää sitä asiakirjan skannaamiseen. Suosittelemme alla olevaa luovutusratkaisua paremman suorituskyvyn takaamiseksi.
  • Eikö tietokoneessasi ole kameraa? Tarjoamme turvallisen luovutusratkaisun: saat QR-koodin, jonka avulla voit jatkaa skannaamista turvallisesti mobiililaitteellasi.

Työkalu lukee matkustusasiakirjasi koneluettavan alueen (MRZ). Se on kaksi tai kolme merkkiriviä passisi tai henkilökorttisi alareunassa. Tämä alue sisältää olennaisia tietoja, kuten koko nimesi, kansalaisuutesi, syntymäaikasi ja asiakirjasi numeron. Se on asiakirjasta ainoa osa, jolla kerätään henkilötietoja skannauksen aikana. Valokuvaasi ei käytetä.

Otathan huomioon:

Joissakin passeissa, erityisesti koskien naimissa olevia matkustajia, vain tyttönimi näkyy koneluettavassa osassa. Jos varauksesi on tehty uudella sukunimelläsi ja asiakirjasi koneluettavassa osassa näkyy vain tyttönimesi, ovat nimet ristiriidassa keskenään. Ongelmien välttämiseksi varmistathan siis, että varauksessasi oleva nimi täsmää asiakirjasi koneluettavassa osassa näkyvän nimen kanssa.

  • Pyydämme matkustusasiakirjaa vain, jos sitä vaaditaan kohdemaassasi. Esimerkiksi Schengen-alueen sisäisillä lennoilla ei tarvita passia.
  • Silloin kun asiakirja vaaditaan, se kannattaa ladata etukäteen, jotta voimme vahvistaa sen digitaalisesti. Näin sinun ei tarvitse tarkistuttaa sitä manuaalisesti lentokentän virkailijalla. Useimpien kohteiden osalta vaadimme skannaamaan asiakirjan, jos käytät Matkani-palvelua.
  • Jos kohteessasi vaaditaan lisäasiakirjoja, kuten viisumia, asiakirjasi saattavat vaatia manuaalista tarkistusta joka tapauksessa.

Jos sinulla on meillä profiili, voit tallentaa skannatun passisi tai henkilökorttisi turvallisesti. Jos tallennettuna on vain yksi asiakirja, se yhdistetään automaattisesti tuleviin varauksiin. Näin säästät arvokasta aikaasi jokaisen uuden matkasi yhteydessä.

  • Skannatun asiakirjan lataamista vaaditaan, kun lisäät asiakirjan Matkani-palveluun tai tilillesi turvallisen ja luotettavan vahvistuksen varmistamiseksi.
  • Jos skannaus ei ole mahdollista, voit silti syöttää asiakirjasi tiedot manuaalisesti verkossa tehtävän lähtöselvityksen yhteydessä tai näyttää asiakirjasi lentokentän virkailijalle.

Maahantulovaatimukset vaihtelevat kohteen mukaan. Jos et ole varma, tarvitsetko matkallasi passin, viisumin tai muun asiakirjan, voit tarkistaa asian TravelDocista. Tämä työkalu sisältää uusimmat maahantulovaatimukset kohteesi, kansalaisuutesi ja matkustusreittisi mukaan.

Skannaustekniikan tarjoaa Scandit, luotettava ja turvallinen ratkaisu. Se on suunniteltu yksityisyyttä ajatellen ja on täysin yleisen tietosuoja-asetuksen sekä muiden asianmukaisten tietosuojamääräysten mukainen:

  • Kaikki tiedot salataan koko skannauksen ja latauksen aikana.
  • Scandit ei tallenna mitään asiakirjatietoja.
  • Asiakirjasi tallennetaan varaukseesi vain väliaikaisesti, ellet halua tallentaa sitä tilillesi.
  • Sinä hallitset tietojasi koko prosessin ajan. Voit tarkastella tai poistaa tallennettuja asiakirjoja tilisi kautta.

Matkustusasiakirjan lisääminen etukäteen on yksinkertainen vaihe, joka tekee matkakokemuksestasi nopeamman, helpomman ja mukavamman.

Järjestä viisumi

Jos tarvitset viisumia, yhteistyökumppanimme Sherpa voi hoitaa hakemuksesi lisämaksusta. Voit hakea viisumia myös itse asianomaisilta viranomaisilta. Jotta voit tehdä lähtöselvityksen verkossa KLM.comin kautta, matkustusasiakirjojesi (viisumit jne.) on oltava valmiina.

Usein kysytyt kysymykset

Matkustusasiakirjoja ovat tietenkin passit ja henkilöllisyystodistukset. Myös viisumit, oleskeluluvat, rokotustodistukset jne. ovat matkustusasiakirjoja. Tarvitsemasi matkustusasiakirjat riippuvat lähtö-, koneenvaihto- ja kohdemaistasi, kansalaisuudestasi ja nykyisestä asuinpaikastasi. Katso lisätietoja matkastasi matkustusasiakirjatyökalustamme. Voit mennä KLM:n verkkosivustolle kohtaan Matkani ja esitäyttää henkilötietosi. Se säästää aikaa lentokentällä.

Se riippuu siitä, mistä tulet ja mihin olet menossa, ja kuinka pitkäksi aikaa. Voit tarkistaa tällä verkkotyökalulla, tarvitsetko viisumia.

Kyllä voit. EU-maissa ja Schengen-alueella voit matkustaa myös henkilöllisyystodistuksen kera.

Schengen-maissa ei suoriteta passitarkastuksia. Sinulla on aina oltava voimassa oleva passi tai henkilöllisyystodistus mukanasi. Et siis voi koskaan matkustaa vanhentuneella passilla.

Jotkut maat vaativat myös, että passisi on voimassa useita kuukausia lentosi jälkeen. Suosittelemme tarkastamaan henkilöllisyystodistuksesi voimassaoloajan hyvissä ajoin ennen lentoa.