Viime hetken maksullisen korotuksen ehdot ja edellytykset

Maksua vastaan KLM tarjoaa sinulle mahdollisuuden varata viime hetken maksullinen korotus korkeampaan matkustusluokkaan saatavuuden mukaan.

1. Määritelmät

Näissä ehdoissa ja edellytyksissä seuraavat termit ja ilmaukset määritellään seuraavasti:

"Business-luokka" on Business-luokan tariffin maksaneille asiakkaille varattu alue lentokoneessa.

"Asiakas" on henkilö, jolla on sähköinen lippu KLM:n operoimalle lennolle ja joka haluaa ostaa viime hetken maksullisen korotuksen toiseen matkustusluokkaan.

"Economy-luokka" on Economy-luokan tariffin maksaneille asiakkaille varattu alue lentokoneen takaosassa.

"Lentosegmentti" on KLM:n lento, jota operoi yksi lentokone yhdellä lennon numerolla.

"Yleiset myyntiehdot" tai "ehdot" tai "voimassa olevat ehdot" tarkoittavat voimassa olevia ehtoja ja edellytyksiä, joissa määritetään viime hetken maksullisen korotuksen myyntiehdot.

"KLM" tarkoittaa alankomaalaisten lakien alaista alankomaalaista osakeyhtiötä, jonka nimi on Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. ja jonka kotipaikka on Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen, Alankomaat, ja jonka kaupparekisterinumero on 33014286 (Amsterdamin kauppa- ja teollisuuskamari, Alankomaat).

"KLM:n lento" on pitkä tai keskipitkä lento, jolla on KL:n lennon numero ja jota operoi KLM tai KLC, mikä mahdollistaa viime hetken maksullisen korotuksen toiseen matkustusluokkaan ostamisen.

  • "Pitkä lento": lento, jolla on KL:n lennon numero, joka lentää Euroopan ja Aasian, Oseanian, Afrikan (Pohjois-Afrikkaa lukuun ottamatta), Amerikkojen, Lähi-idän, Karibian tai Intian valtameren välillä ja johon on mahdollista varata korotusmahdollisuus.
  • "Keskipitkä lento": lento, jolla on KL:n lennon numero ja joka lentää Euroopassa, Euroopan ja Pohjois-Afrikan (Algerian, Marokon ja Tunisian), Turkin, Armenian tai Georgian välillä, lennot Karibialla (Cayenne, Fort-de-France, Point-à-Pitre) sekä Miami-Montréal- ja Cayenne-Belem-lennot, joihin on mahdollista varata korotusmahdollisuus.

"Mahdollisuus" tarkoittaa asiakkaan mahdollisuutta ostaa viime hetken maksullinen korotus toiseen matkustusluokkaan tässä määritetyillä ehdoilla ja saatavuudesta riippuen. Asiakkaat voivat ostaa viime hetken maksullisen korotuksen sen lennon lähtöselvityksen avauduttua, jolle heillä on vahvistettu varaus. Mahdollisuus on voimassa lentosegmenteittäin.

"Premium Comfort -luokka" on Premium Comfort -luokan tariffin maksaneille asiakkaille varattu lentokoneen alue Business- ja Economy-luokkien välissä.

"Ehdot ja edellytykset" tai "nämä ehdot ja edellytykset" tarkoittavat voimassa olevia ehtoja, joissa määritetään viime hetken maksullisen korotusmahdollisuuden myyntiehdot.

"Korotus" tai "korotusmahdollisuus" on asiakkaalle tarjottava mahdollisuus matkustaa alun perin varattua korkeammassa matkustusluokassa ja hyötyä siten kaikista tämän uuden luokan eduista. Asiakas voi ostaa tämän mahdollisuuden tässä määritetyillä ehdoilla ja mahdollisuuksilla.

"Verkkosivustot": KLM:n verkkosivustot, jotka ovat saatavilla osoitteessawww.klm.comja/tai mobiilisovelluksessa.

2. Kuvaus

Korotuksen toiseen matkustusluokkaan ostaneet asiakkaat saavat seuraavat edut:

Verkosta, lentokentältä, puhelinkeskuksen kautta tai KLM:n edustajalta ostetun korotuksen ominaisuuksiin kuuluvat seuraavat:

  • matkustus korkeammassa matkustusluokassa
  • sallittu matkatavaramäärä* (ks. alla)
  • pääsy mahdolliseen lähtöaulaan, paitsi jos kyseessä on korotus Economy-luokasta Premium Comfort -luokkaan (yksin matkustavat lapset ja nuoret eivät pääse lounge-tiloihin)
  • korkeammassa matkustusluokassa tarjoiltava ateria saatavuudesta riippuen
  • SkyPriority

Korotusominaisuuksiin lennolla ostettaessa sisältyvät seuraavat:

  • matkustus korkeammassa matkustusluokassa
  • korkeammassa matkustusluokassa tarjoiltava ateria saatavuudesta riippuen

*Sallittu matkatavaramäärä:

  • Matkoilla, jotka koostuvat yhdestä lentosegmentistä, sovelletaan uutta matkustamossa ja ruumassa kuljetettavaa matkatavaraa koskevaa käytäntöä.
  • Jos matka koostuu kahdesta tai useammasta lentosegmentistä, matkustamossa ja ruumassa kuljetettavaa matkatavaraa koskevaa käytäntöä sovelletaan silloin ja vain silloin, jos korotusmahdollisuus maksetaan pisimmästä lentosegmentistä. (Tätä tarjousta ei sovelleta, kun korotus on ostettu lennolla.)
  • Jos matka koostuu kahdesta yhtä pitkästä lentosegmentistä (kahdesta keskipitkästä tai kahdesta pitkästä lennosta), sovelletaan asiakkaalle edullisinta matkustamossa ja ruumassa kuljetettavaa matkatavaraa koskevaa käytäntöä.

3. Varausehdot ja rajoitukset

3.1. Asiakas voi ostaa korotusmahdollisuuden saatavuudesta riippuen:

  • verkosta (verkkosivustolta tai mobiilisovelluksessa) lähtöselvityksen aikana
  • KLM:n puhelinkeskuksesta lähtöselvityksen aikana
  • KLM:n edustajalta lähtöselvityksen aikana
  • tietyiltä interaktiivisilta kioskeilta lentokentällä, jos tämä palvelu on saatavana, lähtöselvityksen aikana
  • lähtöselvitystiskeiltä tiettyjen stopover-välilaskujen aikana
  • KLM:n edustajalta lentokentällä
  • lentokoneessa.

3.2. Korotusmahdollisuus tarjotaan kaikilla KLM:n operoimilla lennoilla, joilla on useita matkustusluokkia, ja se riippuu saatavuudesta. Korotusmahdollisuutta eivät kuitenkaan voi ostaa:

  • asiakkaat, jotka tarvitsevat lääkinnällistä apua
  • asiakkaat, jotka matkustavat matkustamossa lemmikin kanssa ja haluaisivat ostaa korotusmahdollisuuden Business-luokkaan pitkillä lennoilla
  • asiakkaat, jotka ovat pyytäneet erikoispaikkoja: "ylimääräinen istumapaikka" ja varanneet paikkoja tietyille kookkaille ja/tai särkyville matkatavaroille
  • odotuslistalla olevat matkustajat.

3.3. Korotusmahdollisuutta ei voi ostaa verkosta (verkkosivustolta tai mobiilisovelluksesta) asiakas tai asiakkaalle, joka on esittänyt varaushetkellä erityispyyntöjä, jotka vaativat KLM:n henkilökunnalta ennakkovarmistusta lentokentällä. Tämä koskee:

  • lapsia tai nuoria, jotka matkustavat yksin, yksin matkustavina lapsina
  • alle 2-vuotiaan lapsen kanssa matkustavia asiakkaita
  • palvelukoiran (esim. opaskoiran) kanssa matkustavia asiakkaita, paitsi jos he haluaisivat ostaa maksullisen korotuksen Business-luokkaan pitkillä lennoilla.

Asiakkaille, jotka ovat varanneet etukäteen maksullisen tai erikoisaterian, ilmoitetaan heidän ostaessaan korotusmahdollisuuden, että heidän aiemmin ostamaansa ateriaa ei ole saatavilla luokassa, johon he ostivat korotuksen, eikä sen hintaa palauteta.

Asiakkaille, jotka ovat varanneet istumapaikkatuotteen, ilmoitetaan heidän ostaessaan korotusmahdollisuuden, että heidän istumapaikkatuotteesta maksamansa summa palautetaan asiakkaan pyytäessä KLM:n verkkosivuston kautta.

3.4. Asiakas voi ostaa vain yhden korotusmahdollisuuden lentosegmenttiä kohden. Poikkeuksen muodostavat asiakkaat, jotka ovat ostaneet korotusmahdollisuuden Economy-luokasta Premium Comfort -luokkaan ja myöhemmin korotusmahdollisuuden Business-luokkaan.

4. Maksu

4.1. Maksu korotusmahdollisuudesta voidaan suorittaa käteisellä mille tahansa paikalliselle KLM:n edustajalle tai lentokentällä.

4.2. Maksu korotusmahdollisuudesta voidaan suorittaa maksukortilla ja käyttäen iDEAL-maksupalvelua, joka hyväksytään KLM:n virallisilla verkkosivustoilla, mobiilisovelluksessa, puhelinkeskuksissa ja kaikissa KLM:n edustajatoimistoissa tai lentokentällä.

4.3. Maksu korotusmahdollisuudesta voidaan suorittaa maileilla, jos asiakkaalla on Flying Blue -kortti.

4.4. Maksu korotusmahdollisuudesta voidaan suorittaa maileilla ja käteisellä, jos asiakkaalla on Flying Blue -kortti.

4.5. Maksu korotusmahdollisuudesta voidaan suorittaa Delta SkyMiles -kortilla, jos asiakas on SkyMiles-jäsen.

5. Vaihdon ja palautuksen ehdot

5-A Korotusmahdollisuuden ehdot ja edellytykset

5.1. KLM sitoutuu pyrkimään kaikin tavoin toteuttamaan matkustusluokan muutoksen, joka tapahtuu korotusmahdollisuuden ostamisen myötä ja näiden ehtojen mukaisesti. Asiakkaalle ilmoitetaan täten, että KLM saattaa turvallisuussyistä joutua muuttamaan korotuksen käyttömahdollisuutta jopa koneeseen nousun jälkeen. Tässä tapauksessa KLM:ää ei pidetä vastuullisena ja asiakkaalle, joka ei pystynyt hyödyntämään näiden ehtojen mukaisesti ostamaansa korotusmahdollisuutta, hyvitetään korotusmahdollisuuden hinta artiklassa 5-B "Hyvityksen ehdot" määriteltyjen ehtojen ja edellytysten mukaisesti.

5.2. Korotusmahdollisuus on henkilökohtainen, eikä se ole siirrettävissä.

5.3. Korotusmahdollisuus liittyy KL:n lennon numeroon, ja se on käytettävä sen lennon lähtöpäivänä, jolle asiakas on ostanut korotusmahdollisuuden.

5.4. Asiakkaan ostamaa korotusmahdollisuutta ei voi muuttaa tai vaihtaa muulloin kuin artiklassa 5-B "Hyvityksen ehdot" määritetyissä tapauksissa.

5.5. Asiakkaat, jotka ovat Flying Blue -kanta-asiakasohjelman jäseniä, saavat maileja ja XP:tä alkuperäisen varauksen luokan mukaisesti. Asiakkaat ansaitsevat maileja myös jokaisesta korotusmahdollisuuteen käytetystä eurosta KLM:n operoimilla lennoilla (katso lisätietoja Flying Bluen verkkosivustolta).

5.6. Asiakas, joka ostaa korotusmahdollisuuden, voi tehdä niin vain omasta puolestaan tai sellaisen henkilön puolesta, joka on asianmukaisesti valtuuttanut hänet ostamaan korotusmahdollisuuden puolestaan ja josta tästä lähtien käytetään nimitystä "valtuuttava matkustaja". Viimeksi mainitussa tapauksessa oletetaan, että valtuuttava matkustaja on lukenut ja hyväksynyt nämä ehdot ja edellytykset.

5-B Hyvityksen ehdot

Korotuksen toiseen matkustusluokkaan ostaneella asiakkaalla on oikeus hyvitykseen korotusmahdollisuuden hinnasta seuraavissa olosuhteissa:

  • Lento, jolle korotusmahdollisuus ostettiin, perutaan eikä asiakas pääse matkustamaan.
  • KLM ei myöntänyt ostettua korotusmahdollisuutta. Tässä tapauksessa asiakas palautetaan alkuperäiseen luokkaansa ja korotusmahdollisuuden hinta palautetaan. Asiakkaalla ei ole oikeutta EU-asetuksen 261/2004 mukaiseen hyvitykseen.
  • Full Flex -lipun hankkinut asiakas peruu lentonsa.
  • Full Flex -lipun hankkinut asiakas muuttaa lentoaan eikä korotusta ole saatavana uuteen varaukseen.

Asiakas voi pyytää korotuksen hinnan palautusta täyttämällä online-hakemuslomakkeen, joka löytyy verkkosivustomme "Ota meihin yhteyttä" -osiosta.

6. Ylivoimainen este

KLM:ää ei tule pitää vastuullisena eikä sen tule katsoa rikkoneen velvollisuuksiaan, mikäli se ei pysty tarjoamaan näissä ehdoissa ja edellytyksissä määriteltyjä palvelujaan tai osaa niistä, mikäli tämä johtuu kyseisen maan lainsäädännön määritelmän tai tulkinnan mukaisesta ylivoimaisesta esteestä. Tässä tapauksessa asiakkaalla ei katsota olevan oikeutta vaatia hyvitystä, vahingonkorvauksia tai korkoa mistään hänelle aiheutuneesta suorasta tai välillisestä vahingosta, joka on seurausta siitä, että hän ei saanut kyseisiä palveluja.

7. Tietosuojalausunto (KL)

KLM:n tätä vaihtoehtoa varten keräämiä ja käsittelemiä tietoja käsitellään sovellettavien lakien ja asetusten mukaisesti. Lisätietoja saatKLM:n tietosuojakäytännöstä.

8. Vaatimukset

Viime hetken maksullisen korotuksen varausta, maksua ja/tai tarjoamista koskevat valitukset tulee toimittaa KLM:lle online-valituslomakkeella, joka on saatavilla "Lisävaihtoehtojen palautukset" -linkin kautta verkkosivuston "Tuki"-osiossa.

9. Näiden ehtojen ja edellytysten muuttaminen

KLM pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja ja edellytyksiä milloin tahansa. Korotusmahdollisuuden ostamiseen sovelletaan varashetkellä voimassa olevia ehtoja ja edellytyksiä, ellei laki tai valtion viranomainen vaadi näiden ehtojen ja edellytysten muuttamista (jolloin tämä muutos koskee myös kaikkia aiempia tilauksia).