À la carte -aterioiden ehdot

Tässä tietoja, jotka sinun tulee tietää tilatessasi à la carte -aterian mannertenväliselle lennollesi.

1. Määritelmät

Näissä ehdoissa ja edellytyksissä seuraavat termit ja ilmaukset määritellään seuraavasti:

"À la carte -ateria" tai "valinta": mahdollisuus valita KLM:n lennolla tarjoiltava erikoisateria lisämaksusta.

"Asiakas": henkilö, jolla on sähköinen lippu KLM:n lennolle ja joka haluaa ostaa à la carte -aterian.

"Economy-luokka": Economy-luokan tariffin maksaneille asiakkaille varattu alue lentokoneen takaosassa.

"KLM": Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., alankomaalaisten lakien alainen osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Amsterdamseweg 55, (1182 GP) Amstelveen, Alankomaat ja jonka kaupparekisterinumero on 33014286 (Amsterdamin kauppa- ja teollisuuskamari, Alankomaat).

"KLM:n lento": pitkä tai keskipitkä lento, jolla on KL:n lennon numero ja jota operoi KLM tai KLC, mikä mahdollistaa à la carte -aterian ostamisen.

  • "Pitkä lento": lento, jolla on KL:n lennon numero, joka lentää Euroopan ja Aasian, Oseanian, Afrikan (Pohjois-Afrikkaa lukuun ottamatta), Amerikkojen, Lähi-idän, Karibian tai Intian valtameren välillä ja johon on mahdollista varata à la carte -ateria.
  • "Keskipitkä lento": lento, jolla on KL:n lennon numero ja joka lentää Euroopassa, Euroopan ja Pohjois-Afrikan (Algerian, Marokon ja Tunisian), Turkin, Armenian tai Georgian välillä, ja johon on mahdollista varata à la carte -ateria.

"Hinta": à la carte -aterian varaamisesta aiheutuva verollinen euromääräinen hinta* henkilöä kohden. Oston jälkeen asiakkaalle lähetetään vahvistussähköposti. * Tai vastaava hinta paikallisessa valuutassa verkkosivustolla; hinta on pyöristetty ja riippuu valuuttakurssista, jota tarkistetaan kahdesti vuodessa.

"Ehdot ja edellytykset": voimassa olevat ehdot, jotka määrittävät à la carte -aterian myyntiehdot.

"Verkkosivusto": KLM:n verkkosivusto, joka on saatavilla osoitteessa www.klm.com ja/tai KLM-sovelluksessa.

2. Kuvaus

2.1. Lisämaksua vastaan KLM tarjoaa asiakkaalle vaihtoehdon valita haluamansa tarjoiltavan aterian etukäteen KLM:n lennoilla Economy-luokassa. Tätä palvelua kutsutaan ”à la carte -ateriaksi”. Tämä lisäpalvelu tarjotaan online-varauksen aikana sekä matkasi yleiskatsauksessa verkkosivustolla. Tilauksia on mahdollista tehdä useimmille Amsterdamista lähteville pitkille lennoille ja joillekin keskipitkille lennoille. Tilaaminen on mahdollista viimeistään 24 tuntia ennen lähtöä Amsterdamista lähtevillä lennoilla ja viimeistään 36 tuntia ennen lähtöä muualta lähteville lennoille. À la carte -aterioita on saatavilla jokaisella lennolla rajoitettu määrä. Pitkillä lennoilla on aina saatavilla tavallisia maksuttomia aterioita. Keskipitkillä lennoilla tarjoillaan maksuton välipala.

2.2. KLM:n lennoilla tarjoiltavat à la carte -ateriat voivat vaihdella kokonsa, makunsa ja ulkonäkönsä puolesta tilauksessa esitettyyn visuaaliseen tai/ja tekstipohjaiseen kuvaukseen nähden. Osa aineksista saatetaan korvata vastaavilla ruoka-aineilla asiasta etukäteen ilmoittamatta.

2.3. Kun asiakas on tilannut à la carte -aterian, tilausta ei ole mahdollista muuttaa tai peruuttaa.

2.4. À la carte -ateriaa ei ole mahdollista yhdistää erikoisateriaan.

2.5. Ateriakohtainen ainesosalista on laadittu äärimmäisen huolellisesti. KLM ei kuitenkaan ole vastuussa seurauksista, jotka johtuvat mahdollisista ruoka-aineyliherkkyyksistä tai -allergioista.

2.6. KLM:n yleiset kuljetusehdot ovat kiinteä osa näitä ehtoja ja edellytyksiä.

2. Edellytykset ja kelpoisuus

3.1. À la carte -aterian varannut asiakas vakuuttaa, että hän on oikeustoimikelpoinen, lukenut nämä ehdot ja edellytykset ja hyväksyy ne varauksetta.

3.2. Lisäksi asiakas vakuuttaa, että kaikki à la carte -aterian pyynnön yhteydessä annetut tiedot ovat oikein ja ettei hän tee spekulatiivisia, vääriä tai väärennettyjä varauksia. Lisäksi asiakas vakuuttaa tekevänsä varauksia vain itselleen tai toiselle henkilölle, jonka puolesta hänellä on oikeus toimia ja joka myös sitoutuu noudattamaan kappaleessa 3.1. esitettyjä määräyksiä.

4. Maksu

4.1. Asiakas voi maksaa à la carte -aterian käyttämällä jotakin verkkosivustolla ostohetkellä ehdotetuista maksutavoista.

4.2. Flying Blue -jäsenet voivat maksaa à la carte -aterian maileilla, jos mahdollista.

4.3. À la carte -ateria on henkilökohtainen, eikä se ole siirrettävissä.

5. Palautus

5.1. KLM pyrkii kaikin tavoin toteuttamaan à la carte -aterian varauksen, joka on tehty näiden ehtojen ja edellytysten mukaisesti. Asiakkaalle kuitenkin täten ilmoitetaan, että KLM ei välttämättä pysty tarjoilemaan ateriaa operointiin liittyvissä poikkeustapauksissa. Tässä tapauksessa KLM:ää ei pidetä vastuullisena, ja asiakkaalle, joka ei pystynyt hyödyntämään näiden ehtojen mukaisesti varaamaansa à la carte -ateriaa, palautetaan maksu artiklassa 5.2. määriteltyjen ehtojen ja edellytysten mukaisesti.

5.2. À la carte -aterian varannut asiakas voi saada palautuksen maksusta seuraavissa tapauksissa:

  • Mikäli tilattu à la carte -ateria ei ole saatavilla, asiakkaalle tarjoillaan pitkillä lennoilla tavallinen ateria ja keskipitkillä lennoilla välipala.
  • Jos lentoaikataulua on muutettu tai on tehty uusi varaus, eikä à la carte -ateriaa tarjoilla uuden aikataulun mukaisella lennolla.
  • Asiakas on ostanut Flex-lipun ja päättää peruuttaa koko matkan.
  • Asiakkaalla on palautettava lippu, ja hän peruu à la carte -aterian 30 tuntia ennen lähtöä.

5.3. Asiakas voi pyytää à la carte -aterian hinnan palautusta verkkosivustolla Matkani-osion kautta.

5.4. Mikäli asiakas valitsee maksullisen korotuksen toiseen matkustusluokkaan 30 tunnin sisällä ennen lähtöä, samalla lennolla aiemmin ostettuja à la carte -aterioita ei ole mahdollista hyvittää.

6. Ylivoimainen este

KLM:ää ei tule pitää vastuullisena eikä sen tule katsoa rikkoneen velvollisuuksiaan, mikäli se ei pysty tarjoamaan näissä ehdoissa ja edellytyksissä määriteltyjä palvelujaan tai osaa niistä, mikäli tämä johtuu kyseisen maan lainsäädännön määritelmän tai tulkinnan mukaisesta ylivoimaisesta esteestä. Tässä tapauksessa asiakkaalla ei katsota olevan oikeutta vaatia hyvitystä, vahingonkorvauksia tai korkoa mistään hänelle aiheutuneesta suorasta tai välillisestä vahingosta, joka on seurausta siitä, että hän ei saanut kyseisiä palveluja.

7. Tietosuojalausunto

KLM:n tätä vaihtoehtoa varten keräämiä ja käsittelemiä tietoja käsitellään sovellettavien lakien ja asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat KLM:n tietosuojakäytännöstä.

8. Vaatimukset

Varausta, maksua ja/tai option tarjoamista koskevat valitukset tulee toimittaa KLM:lle online-valituslomakkeella, joka on saatavilla verkkosivuston alareunassa olevan "Palautus"-linkin kautta valitsemalla vaihtoehto "Pyydä hyvitystä lisävaihtoehdostani".

9. Näiden ehtojen ja edellytysten muuttaminen

KLM pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja ja edellytyksiä milloin tahansa. Option ostamiseen sovelletaan varaushetkellä voimassa olevia ehtoja ja edellytyksiä, ellei laki tai valtion viranomainen vaadi näiden ehtojen ja edellytysten muuttamista (jolloin tämä muutos koskee myös kaikkia aiempia tilauksia).