Change&Fly-palvelun ehdot ja edellytykset

KLM tarjoaa mahdollisuuden varata Change&Fly-palvelun maksua vastaan. Palvelun avulla matkustajat, joilla on Economy Light- tai Basic-lippu Euroopan sisäisillä lennolla, voivat vaihtaa lentonsa kerran viimeistään 14 päivää ennen lähtöä. Tariffien erotus saatetaan veloittaa asiakkaalta.

1. Määritelmät

Näissä ehdoissa ja edellytyksissä seuraavat termit ja ilmaukset määritellään seuraavasti:

"Asiakas": henkilö, jolla on sähköinen lippu Euroopan sisäiselle lennolle ja joka haluaa ostaa Change&Fly-palvelun.

"Tariffin erotus": hintaero, jota sovelletaan, kun asiakas käyttää Change&Fly-palvelua tehdäkseen muutoksen lentoonsa ja kun alun perin varattu tariffi tai matkustusluokka ei ole enää saatavilla. Jos uusi lento on kalliimpi, asiakas maksaa erotuksen. Jos uusi lento on edullisempi, erotusta ei palauteta.

Lennon muutos”: soveltuvan lennon kellonajan, päivämäärän tai kohteen muutos. Lennon muutosta voidaan soveltaa lähtevään ja/tai saapuvaan lentoon, kunhan molemmat muutokset tehdään samalla kertaa.

"KLM": Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., alankomaalaisten lakien alainen osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Amsterdamseweg 55, (1182 GP) Amstelveen, Alankomaat ja jonka kaupparekisterinumero on 33014286 (Amsterdamin kauppa- ja teollisuuskamari, Alankomaat).

"Hyväksyttävät lennot": Euroopan sisäinen lento, jolla on KL:n lennon numero ja jota operoi Air France, KLM tai KLC, mikä mahdollistaa Change&Fly-palvelun ostamisen.

"Change&Fly-palvelu" tai "palvelu": asiakkaan mahdollisuus ostaa Change&Fly-palvelu tässä määritetyillä ehdoilla ja saatavuudesta riippuen. Palvelu voidaan ostaa vain varausprosessin aikana, ja se koskee kaikkia varauksen osia.

"Ehdot ja edellytykset" tai "ehdot": voimassa olevat ehdot, jotka määrittävät Change&Fly-palvelun myyntiehdot.

"Verkkosivusto": KLM:n verkkosivusto, joka on saatavilla osoitteessa www.klm.com ja/tai KLM-sovelluksessa.

2. Kuvaus

Change&Fly-palvelun ostaneet asiakkaat saavat seuraavan edun: mahdollisuus tehdä yksi muutos varaukseen viimeistään 14 päivää ennen lähtöä koskien matkustajia, joilla on Economy Light- tai Basic-lippu Euroopan sisäisillä lennolla. Kellonaikaa, päivämäärää ja matkakohdetta voidaan muuttaa sekä saapuvien että lähtevien lentojen osalta, kunhan kaikki muutokset tehdään samanaikaisesti. Kaikki soveltuvat tariffin erotukset on maksettava lennon vaihtamisen yhteydessä.

3. Varausehdot ja rajoitukset

3.1. Asiakas voi ostaa Change&Fly-palvelun soveltuvalle lennolle tuotteen saatavuudesta riippuen verkkosivustolta varausprosessin yhteydessä.

3.2. Change&Fly-palvelun avulla asiakas voi tehdä lippuunsa yhden muutoksen. Varauksen muutos tarkoittaa päivämäärän, lennon, tariffin, matkustusluokan (matkustamon vaihto tai korotus toiseen matkustusluokkaan) vapaaehtoista muutosta sekä matkustusluokan vapaaehtoista laskua.

3.3. Asiakas voi ostaa Change&Fly-palvelun tiettyyn päivään mennessä ennen matkasuunnitelmansa ensimmäisen lennon lähtöä. Change&Fly-palvelun viimeinen ostopäivä riippuu matkasuunnitelmasta ja tariffista.

3.4. Asiakas voi käyttää Change&Fly-palvelun tiettyyn päivään mennessä ennen matkasuunnitelmansa ensimmäisen lennon lähtöä. Palvelun viimeinen käyttöpäivä ilmoitetaan ostohetkellä varausvahvistussähköpostissa. Oston jälkeen asiakas löytää viimeisen käyttöpäivän Matkani-palvelusta tuotetietojen ehtojen mukaisesti.

4. Maksu

Maksu Change&Fly-palvelusta voidaan suorittaa maksukorteilla ja käyttäen iDEAL-maksupalvelua, joka hyväksytään verkkosivustolla.

5. Vaihdon ja palautuksen ehdot

5-A Vaihdon ehdot

5.1. KLM sitoutuu pyrkimään kaikin tavoin toteuttamaan lennon vaihdon, joka tapahtuu Change&Fly-palvelun ostamisen myötä ja näiden ehtojen mukaisesti. Asiakkaalle ilmoitetaan täten, että KLM saattaa turvallisuussyistä joutua muuttamaan Change&Fly-palvelun käyttömahdollisuutta. Tässä tapauksessa KLM:ää ei pidetä vastuullisena, ja asiakkaalle, joka ei pystynyt hyödyntämään ehtojen mukaisesti ostamaansa Change&Fly-palvelua, hyvitetään Change&Fly-palvelun hinta artiklassa 5-B "Palautuksen ehdot" määriteltyjen ehtojen mukaisesti.

5.2. Change&Fly-palvelu on henkilökohtainen, eikä se ole vaihdettavissa tai siirrettävissä.

5.3. Change&Fly-palvelu liittyy KL:n lennon numeroon, ja se on käytettävä viimeistään vahvistussähköpostissa ilmoitettuna päivänä. Asiakas voi hakea Change&Fly-palvelun ehdot myös Matkani-palvelusta, josta löytyy myös palvelun viimeinen käyttöpäivä.

5.4. Mikäli matkasuunnitelma muuttuu matkustajasta riippumattomista syistä, Change&Fly-palvelu siirretään vastaavasti.

5.5. Asiakas, joka ostaa Change&Fly-palvelun, voi tehdä niin vain omasta puolestaan tai sellaisen henkilön puolesta, joka on asianmukaisesti valtuuttanut hänet ostamaan Change&Fly-palvelun ja josta tästä lähtien käytetään nimitystä "valtuuttava matkustaja". Viimeksi mainitussa tapauksessa katsotaan, että valtuuttava matkustaja on lukenut ja hyväksynyt nämä ehdot ja edellytykset.

5-B Palautuksen ehdot

Change&Fly-palvelun ostaneella asiakkaalla on oikeus palvelun hinnan palautukseen seuraavassa tapauksessa:

  • Matkasuunnitelma, jolle Change&Fly-palvelu ostettiin, peruutetaan KLM:n toimesta eikä asiakas pääse matkustamaan vaan pyytää palautusta matkasuunnitelmasta ja kaikista lisäpalveluista.

Asiakas voi pyytää Change&Fly-palvelun palautusta verkkosivustolla, kuten 8 artiklassa on esitetty.

6. Ylivoimainen este

KLM:ää ei tule pitää vastuullisena eikä sen tule katsoa rikkoneen velvollisuuksiaan, mikäli se ei pysty tarjoamaan näissä ehdoissa ja edellytyksissä määriteltyjä palvelujaan tai osaa niistä, mikäli tämä johtuu kyseisen maan lainsäädännön määritelmän tai tulkinnan mukaisesta ylivoimaisesta esteestä. Tässä tapauksessa asiakkaalla ei katsota olevan oikeutta vaatia hyvitystä, vahingonkorvauksia tai korkoa mistään hänelle aiheutuneesta suorasta tai välillisestä vahingosta, joka on seurausta siitä, että hän ei saanut kyseisiä palveluja.

7. Tietosuojalausunto

KLM:n tätä vaihtoehtoa varten keräämiä ja käsittelemiä tietoja käsitellään sovellettavien lakien ja asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat KLM:n tietosuojakäytännöstä.

8. Vaatimukset

Varausta, maksua ja/tai option tarjoamista koskevat valitukset tulee toimittaa KLM:lle online-valituslomakkeella, joka on saatavilla verkkosivuston alareunassa olevan "Palautus"-linkin kautta valitsemalla vaihtoehto "Pyydä hyvitystä lisävaihtoehdostani".

9. Näiden ehtojen ja edellytysten muuttaminen

KLM pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja ja edellytyksiä milloin tahansa. Option ostamiseen sovelletaan varaushetkellä voimassa olevia ehtoja ja edellytyksiä, ellei laki tai valtion viranomainen vaadi näiden ehtojen ja edellytysten muuttamista (jolloin tämä muutos koskee myös kaikkia aiempia tilauksia).