Apu ja hyvitys

Nämä ovat oikeutesi saada apua ja hyvitystä, kun kyseessä ovat peruutukset, viivästykset, luokan muuttaminen alempaan ja lentokoneeseen nousun epääminen.

Milloin olet oikeutettu

Oikeudet, joihin tässä tekstissä viitataan, pätevät seuraavissa tapauksissa:

  • Sinulla on vahvistettu varaus lennolle;
  • Lähtöselvityksesi on täysin tehty ilmoitettuun aikaan mennessä tai, jos aikaa ei ole ilmoitettu, viimeistään 45 minuuttia ennen lähtöaikaa;
  • Matkustat suoraan tai epäsuoraan yleisesti tarjolla olevalla hinnalla tai kanta-asiakasohjelmaan perustuvalla lipulla;
  • Matkustat EU:n lentokentältä lähtevällä lennolla tai yhteisön lentoyhtiön operoimalla kolmannen maan lentokentältä lähtevällä EU:n lentokentälle saapuvalla lennolla, elleivät paikalliset lait ole voimassa kyseisessä kolmannessa maassa.

Lue PDF-muodossa

Voit halutessasi lukea oikeutesi avun ja hyvityksen saamiseen PDF-versiona.

Avaa PDF

1. Peruutus

1.1 Peruutuksen johdosta annettava apu

Jos lentosi peruutetaan, voit valita näistä vaihtoehdoista:

  • vaihtaa reittiä lopulliseen matkakohteeseesi lentoyhtiösi ehdotuksen mukaan alkuperäistä lentoa vastaavilla kuljetusehdoilla niin pian kuin mahdollista tai myöhempänä, sinulle sopivana ajankohtana, vapaista istuinpaikoista riippuen; ja
  • saada palautusta niistä matkan osista, joita ei suoritettu, sekä niistä matkan osista, jotka on jo suoritettu, jos lento ei enää vastaa alkuperäisen lentosuunnitelman tarkoitusta, sekä paluulentolipun alkuperäiseen lipussa mainittuun lähtöpaikkaan (jos soveltuu).

Lisäksi saat veloituksetta:

  • ateriat ja virvokkeet kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi on tarpeen (kuljetus sisältyy hintaan);
  • yhden prepaid-kortin tai kahden puhelinsoiton (5 minuutin pituisen), kahden faksin tai kahden sähköpostin lähettämisen aiheuttamat kulut.

1.2 Peruutuksen johdosta annettava hyvitys

Jos peruutus tulee tietoosi alle 2 viikkoa ennen suunniteltua lähtöpäivää, sinulla ei ole oikeutta hyvitykseen, kunhan uuden lennon lähtö- ja saapumisajat ovat lähellä alkuperäisiä lähtö- ja saapumisaikoja:

  • enintään 2 tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja enintään 4 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, jos sinulle ilmoitettiin 2 viikosta 7 päivään ennen lähtöä;
  • enintään 1 tunti ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja enintään 2 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, jos saat ilmoituksen alle 7 päivää ennen lähtöä.

Tätä peruutuksen hyvitystä ei voida maksaa lentoasemalla, joten sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluun (ks. kohta 5.) Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 500*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B800 EUR*

Käteishyvityssummat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 400*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B600 EUR*

* Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla, jos vaihtoehtoisen lennon saapumisaika ei ylitä alkuperäisen aikataulun mukaista saapumisaikaa 2 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan A), 3 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan B) tai 4 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan C).

Lentoa operoivan lentoyhtiön ei tarvitse maksaa hyvitystä, jos peruutus johtuu ennalta arvaamattomasta tapahtumasta, jota lentoyhtiö ei olisi voinut ennakoida, ja jos lentoyhtiö on toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet peruutuksen välttämiseksi.

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun (kohta 5).

2. Viivästyminen

2.1 Viivästymisen johdosta annettava apu

Tässä osassa kuvattua apua tarjotaan siinä tapauksessa, että lento viivästyy kaksi tuntia tai enemmän aikataulunmukaisesta lähtöajasta.

Sinulle tarjotaan veloituksetta:

  • ateriat ja/tai virvokkeet kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi on tarpeen (kuljetus sisältyy hintaan);
  • yhden prepaid-kortin tai kahden puhelinsoiton (5 minuutin pituisen), faksin tai sähköpostin lähettämisen aiheuttamat kulut.

Jos et halua jatkaa matkaasi alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisesti, kun kyse on yli viiden tunnin viivästyksestä, voit pyytää palautusta niistä matkan osista, joita ei suoritettu, sekä niistä matkan osista, jotka on jo suoritettu, jos lento ei enää vastaa alkuperäisen lentosuunnitelman tarkoitusta. Voit myös pyytää paluulentolippua alkuperäiseen lipussa mainittuun lähtöpaikkaan (jos soveltuu).

2.2 Viivästymisen johdosta annettava hyvitys

Jos lentosi on saapuessasi viivästynyt vähintään 3 tunnilla aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, sinulla on oikeus hyvitykseen, paitsi jos viivästys johtuu ennalta arvaamattomasta tapahtumasta, jota lentoyhtiö ei olisi voinut ennakoida, ja jos lentoyhtiö on toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet viivästyksen välttämiseksi.

Hyvitystä ei voida maksaa lentoasemalla, joten sinun on otettava yhteyttä asiakaspalveluun (ks. kohta 5.) Voit valita hyvityksen ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen muodossa.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 500*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B800 EUR*

Ja käteishyvityssummat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 400*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B600 EUR*

*Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla yli 3 500 kilometrin pituisten lentojen osalta, jos viivästyneen lennon saapumisaika on 3—4 tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen.

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun (kohta 5).

3. Lennolle pääsyn epäämisen ehdot

Siinä tapauksessa, että lento on ylivarattu, lentoyhtiö etsii vapaaehtoisia, jotka ovat valmiita vaihtamaan vahvistetun varauksensa sovittuna hyvityksenä kuljetuskuponkeihin. Tarjoamme myös asianmukaista apua, kuten kuvattu alla olevassa kohdassa 3.1.

Jos vapaaehtoisia ei löydy tarpeeksi ja sinulta evätään pääsy koneeseen tahdostasi riippumatta, sinulla on oikeus koneeseen pääsyn epäämiseen liittyvään apuun sekä hyvitykseen, silloin kun olet suorittanut viimeisimmän lähtöselvityksen vaaditussa ajassa. Et ole oikeutettu tähän, jos koneeseen pääsyn epäämiseen on ymmärrettävä syy, kuten terveys, turvallisuus tai puutteelliset matkustusasiakirjat.

3.1 Lennolle pääsyn epäämisen johdosta annettava apu

Voit valita näistä vaihtoehdoista:

  • vaihtaa reittiä lopulliseen matkakohteeseesi lentoyhtiösi ehdotuksen mukaan alkuperäistä lentoa vastaavilla kuljetusehdoilla niin pian kuin mahdollista tai myöhempänä, sinulle sopivana ajankohtana, vapaista istuinpaikoista riippuen; ja
  • saada palautusta niistä matkan osista, joita ei suoritettu, sekä niistä matkan osista, jotka on jo suoritettu, jos lento ei enää vastaa alkuperäisen lentosuunnitelman tarkoitusta, sekä paluulentolipun alkuperäiseen lipussa mainittuun lähtöpaikkaan (jos soveltuu).

Lisäksi saat veloituksetta:

  • ateriat ja virvokkeet kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
  • hotellimajoituksen niissä tapauksissa, joissa yöpyminen tai ylimääräinen yö alun perin suunnitellun yöpymisen lisäksi on tarpeen (kuljetus sisältyy hintaan);
  • yhden prepaid-kortin tai kahden puhelinsoiton (5 minuutin pituisen), faksin tai sähköpostin lähettämisen aiheuttamat kulut.

3.2 Lennolle pääsyn epäämisen johdosta tarjottava hyvitys

Jos sinulta on vasten omaa tahtoasi evätty oikeus nousta koneeseen, hyvitystä tarjotaan lentokentällä. Voit valita ei-palautettavan kuljetusluottokupongin tai käteishyvityksen väliltä.

Ei-palautettavien kuljetusluottokuponkien summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alleEUR 350*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 500*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B800 EUR*

Ja palautettavan kuljetusluottokupongin (käteinen) summat ovat seuraavat:

ALennot, jotka ovat 1 500 km tai alle250 EUR*
BLennot EU:n alueella, jotka ovat yli 1 500 km, ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1 500 - 3 500 kmEUR 400*
CLennot, jotka eivät kuulu kategorioihin A tai B600 EUR*

* Tätä hyvitystä voidaan pienentää 50 %:lla, jos vaihtoehtoisen lennon saapumisaika ei ylitä alkuperäisen aikataulun mukaista saapumisaikaa 2 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan A), 3 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan B) tai 4 tunnilla (lennot, jotka kuuluvat kohtaan C).

Hyvitysjärjestelmä perustuu EU-asetukseen 261/2004. Jos lähdet EU:n ulkopuoliselta lentokentältä (EU-maassa sijaitsevaan määränpäähän), voidaan soveltaa paikallisia asetuksia ja muita hyvitysjärjestelmiä. Jos haluat lisätietoja, ole hyvä ja ota yhteyttä asiakaspalveluun (kohta 5).

4. Matkustusluokan muuttaminen alempaan luokkaan

Jos sinut on tahtomattasi siirretty alempaan luokkaan, kuin jolle lippusi on hankittu, voit pyytää palautusta seuraavista:

A. 30 % lennon hinnasta kaikilla lennoilla, jotka ovat enintään1 500 km tai

B. 50 % lennon hinnasta kaikilla EU:n sisäisillä lennoilla, jotka ovat yli1 500 km, ja kaikilla muilla lennoilla, jotka ovat 1 500 - 3 500 km tai

C. 75 % lennon hinnasta kaikilla lennoilla, jotka eivät kuulu kohtiin A tai B.

5. Palautuspyynnöt, peruutuksen ja viivästyksen hyvitysvaatimukset ja muut tiedustelut

Kuten edellä on kuvailtu, jos et halua toteuttaa alkuperäisiä matkasuunnitelmiasi, koska:

  • lentosi on peruuntunut tai
  • lentosi myöhästyy vähintään 5 tuntia tai
  • sinulta on vasten omaa tahtoasi evätty oikeus nousta koneeseen.

Voit pyytää korvausta matkasi osasta tai osista, joita et ole tehnyt sekä jo käytetyistä matkan osista, jos lento ei ole enää hyödyllinen, alkuperäinen matkasuunnitelmasi huomioiden.

Kaikki hyvityspyynnöt on osoitettava matkanjärjestäjälle, joka on operoinut lentoa tai jonka olisi pitänyt operoida lentoa.

Jos haluat ottaa yhteyttä Air Franceen tai KLM:ään hyvityspyynnön tai minkä tahansa muun kyselyn johdosta, ota meihin yhteyttä käyttämällä yhtä alla ilmoitetuista vaihtoehdoista.

6. Kansallisesti nimetyt toimielimet

Jokainen EU:n jäsenvaltio on nimennyt toimielimen, joka on vastuussa tässä ilmoituksessa kuvatuista hyvityspyynnöistä ja apua koskevista säännöistä.

Katso yhteystiedot

Jos haluat vaatia hyvitystä lennon häiriintymisestä, ilman, että sinun on maksettava käsittelypalkkio kolmannelle osapuolelle Euroopan komissio neuvoo matkustajia ottamaan yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ilman vakuutusasiamiestä. (Yhteystiedot ovat saatavilla lentoa operoivan lentoyhtiön verkkosivuilla).

Tämä ilmoitus on pakollinen Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston asetuksen 261/2004 mukaan.

Versio 5, Päivitetty 07.2021