Verkosto ja allianssit
Strateginen kumppanuus
Kumppanuusstrategiamme muodostuu kolmesta keskeisestä rakennuspalikasta. Ensinnäkin KLM:n osallistuminen transatlanttiseen yhteisyritykseen Air Francen ja Delta Air Linesin. Toiseksi yhteisyrityksemme Kenya Airwaysin, Ukraine International Airlinesin, China Southern Airlinesin, Xiamen Airlinesin ja China Eastern Airlinesin kanssa, ja kolmanneksi laaja valikoima codeshare-kumppanuuksia kaikilla mantereilla, joiden avulla voimme laajentaa toimintaamme ympäri maailmaa.
Strateginen kumppanuutemme GOL:n kanssa Brasiliassa on myös erittäin tärkeä voidaksemme pysyä ensisijaisena vaihtoehtona kaikille Etelä-Amerikan ja Euroopan välillä matkustaville asiakassegmenteille.
Kumppanuus China Southern Airlinesin ja sen tytäryhtiön Xiamen Airlinesin kanssa on Kiinan strategiassamme avainasemassa. Meillä on yhteisyritys kuudella reitillä ja noin 40 codeshare-kohteessa KLM:n yhdyskäytävien ulkopuolella Kiinassa, mikä tukee KLM:n toimintaa Suur-Kiinassa, Hongkong ja Taiwan mukaan lukien. Yhdessä China Southern Airlinesin ja Xiamen Airlinesin kanssa Amsterdam on edelleen johtava yhdyskäytävä Euroopasta Kiinaan ja Kiinasta Eurooppaan, sillä Amsterdamista lennetään kahdeksaan kohteeseen taukoamatta. Yhdessä kumppaneidensa kanssa KLM tarjoaa 67 lentoa viikossa Suur-Kiinaan.
KLM:n kohteet
Lukuisten lentoyhtiöiden muodostaman laajan verkoston ansiosta Amsterdamin Schipholin lentokenttä tarjoaa matkustajille pääsyn lähes kaikkiin maailman tärkeimpiin kohteisiin.
KLM avaa säännöllisesti lentoja uusiin kohteisiin. Verkostoaan laajentaessaan KLM seuraa tiiviisti liiketoiminnan ja vapaa-ajan kehitystä tietyissä maissa ja alueilla, jotka tarjoavat mahdollisuuksia kannattavaan kasvuun. KLM liikennöi tällä hetkellä maailmanlaajuisesti 162 kohteeseen, joista 70 on mannertenvälisiä ja 92 eurooppalaisia.
Kahden solmukohdan järjestelmä
Amsterdamin Schipholin lentokentällä on keskeinen rooli KLM:n verkostossa. Vastaavasti Pariisin Charles de Gaullen lentokenttä on Air Francelle tärkeä. Tämä niin kutsuttu kahden solmukohdan järjestelmä hyödyttää Air France KLM:ää kokonaisuudessaan.
Verkostot ja solmukohdat kietoutuvat tiiviisti toisiinsa. Uudet kohteet vahvistavat solmukohdan asemaa lisäten siten Schipholin vetovoimaa matkustajien ja rahtilentoyhtiöiden keskuudessa. Lisäksi vahvan solmukohdan taloudellinen vaikutusvalta edistää Alankomaiden kilpailukykyä kokonaisuudessaan sekä parantaa alueellisia ja kansallisia työllistymismahdollisuuksia.